Tweeduizend dertien
Monique Koemans
1
Amsterdam: Xander, 2013
286 p.
9789401600361 (paperback) 9789401602433 (paperback, Isbn sticker)

Alle gebeurtenissen in 2013 spelen zich af tegen de achtergrond van de inhuldiging van de Nederlandse koning Willem-Alexander op 30 april 2013. Een gestoorde man wil absoluut zijn naam vereeuwigd zien in de geschiedenisboeken. Hij heeft zijn intrek genomen in het hotel Krasnapolsky op de Dam en wil de koning doodschieten. Hij beseft dat hij het zelf niet zal overleven, maar dat is niet zijn zorg. Voor het ex-lief dat hem voor de voeten loopt, kiest hij een drastische oplossing.
Het boek speelt zich af in kakkineuze Haagse kringen. Kika, die behoort tot de oude adel, geeft thuis een feestje ‘voor iedereen die telt’. In plaats dat ze zich goed voelt tussen mensen van haar stand, beseft ze juist die dag hoe leeg en betekenisloos haar leven is. Haar vriendinnen hebben een nepglimlach en een lege blik. Ze ontdekt bovendien dat de man met wie ze nu twaalf jaar getrouwd is, hoogstwaarschijnlijk één en misschien wel meerdere minnaressen gehad heeft. Diezelfde dag bij de bloemenwin…Lees verder
In deze roman komen op de dag van de inhuldiging van koning Willem Alexander allerlei lijnen samen in een alles verhelderende apotheose. Rode draad is de vraag in hoeverre mensen zich veilig kunnen voelen. Hoofdpersoon is Kika Bentinck, uit een adellijke Haagse familie, die op deze feestdag met behulp van haar Indonesische au pair Dewi een feest organiseert voor vrienden uit haar milieu. Haar echtgenoot, een vooraanstaand wetenschapper, van wie ze niet meer houdt, is afwezig. Klopt het wel dat hij een genodigde is in de Nieuwe Kerk? In de aanloop naar het feest is Kika zichzelf niet helemaal. Onverwacht verschijnt daar haar ex. Ze begint ernstig te twijfelen aan de waarde van het leven dat ze leidt. Het plot overtuigt niet echt. De personages blijven wat eendimensionaal en fungeren als kapstokken waaraan de auteur haar ideeën over (de illusie van) veiligheid kan ophangen. Koemans (1968) is criminoloog en historicus. Ze promoveerde op een onderzoek naar de Nederlandse veiligheidsutopie…Lees verder